Lagda sa propaganda
Kon piliunon ka, o dumadapig sa usa ka piliunon, sa umaabot nga piniliay sa Mayo 10, nga gihasolan sa kadaghan ug kakuti sa mga panginahanglan sa di pa masibya ang imong propaganda sa radyo ug telebisyon, o mapatik sa pamantalaan, palihug ayaw tulisoka, labaw nang ayaw ikiha, ang media organizations. Kay igo lang sila nga nipatuman sa mas daghan ug mas kuti nga mga panginahanglan nga gitakda sa Comelec.
Wa sab kay sukaranan nga magbagulbol. Kay ang daghan ug kuti nga mga panginahanglan giumol sa Comelec niadto pang 2001, siyam ka tuig nang nilabay, pinasikad sa mas karaan nga Fair Elections Act. Gawas lang kon nagmingaw ang imong kandidatura o sa imong gilabanan nga piliunon. Ug desperado nga nagkinahanglan og bisan unsang kontrobersiya.
-o0o-
Niang mga panginahanglan nga gilista sa Section 14 sa Implementing Rules and Regulations sa Fair Elections Act nga, gusto nila o sa dili, kinahanglan gyod nga ipatuman sa mga sibyaanan ug mga pamantalaan:
· Ang election propaganda kinahanglan nga maglakip sa duha ka linya—(1) "kining political advertisement gibayran alang ni..." nga sundan sa tinuod nga ngan ug pinuy-anan sa piliunon o partido nga gipahinungdan sa pagsibya o pagpatik sa election propaganda ug (2) "kining political advertisement gibayran ni..." nga sundan sa tinuod nga ngan ug pinuy-anan sa nagbayad;
· Kon ang election propaganda hinatag nga libre sa sibyaanan o pamantalaan, ilhon sa mga pung "gisibya o gipatik nga libre" sundan sa tinuod nga ngan ug pinuy-anan sa naghatag;
· Ang advertisements nga hinatag ngadto sa piliunon o partido kinahanglan nga patabanan og "written acceptance" sa piliunon o partido nga isukip sa advertising contract; ug
· Kinahanglan nga hatagan ang Comelec og kopya sa tanang advertising contracts sud sa lima ka adlaw human mapirmahan sa donor, sa piliunon o sa representante sa partido.
-o0o-
Kon tuohan ang pangangkon sa Comelec, ang tuyo sa daghan ug kuti nga mga lagda di ang paglisudlisod sa mga piliunon ug sa ilang mga dumadapig. Kon dili ang paghimong mas sayon sa pagpatuman sa limitasyon sa gasto. Kon kinahanglan gyod nga dunay magbagulbol, mas may sukaranan ang media organizations. Kay gawas nga naduhig sa mas daghan ug mas kuti nga mga panginahanglan, gipugos pa gyod paghatag og 30% nga diskuwento ngadto sa mga politiko.
Ang labing dakong pabor iya sa Comelec. Kay kon motuman lang gyod sa ilang gimbuhaton mas sayon nang makasubay sa kinatibuk-ang gasto sa piliunon o sa partido. Apan ang mas dako untang katuyoan—ang paghimong mas patas sa election propaganda sa adunahan ug kabos nga mga piliunon—napukan nang daan. Dihang ang orihinal nga limitasyon sa propaganda alang sa tanang sibyaanan ilang gipilupilo og makadaghan alang na sa matag sibyaanan. [30] leo_lastimosa@abs-cbn.com